Skip to main content

7 Manfaat Blueberry yang luar biasa: Dari Menjadi Antioksidan yang kuat untuk Mengatur Gula Darah



Di India, Blueberries mungkin tidak mendapat perhatian yang sama seperti stroberi ketika menyerang krim ais, smoothie dan pencuci mulut yang lain, tetapi ia pasti mempunyai peminat sendiri. Ia adalah ahli bangga dari kategori eksklusif Superfoods, jadi ia tidak mengatakan bahawa ia mempunyai banyak ciri-ciri manfaat kesihatan yang terletak di bawah tali pinggangnya.

Berasal dari Amerika Utara, buah beri liar ini telah digunakan sejak zaman purba untuk menyediakan stews, sup dan daging. Rasa tartynya menggabungkan dengan baik dengan beberapa hidangan, terutamanya pencuci mulut di mana ia digunakan secara umum untuk membuat muffin, cheesecake, dan tart antara lain. Ia juga membuat pilihan yang sangat baik untuk hiasan kerana warna biru mendalam berfungsi dengan mudah untuk meningkatkan persembahan yang sederhana. Menggali cerita rakyat, penduduk asli Amerika digunakan untuk merujuknya sebagai 'bintang beri', yang dipercayai sebagai hadiah dari Roh Besar. Pelbagai bahagian tumbuhan digunakan untuk sifat perubatan mereka, seperti daun yang dibuat ke dalam teh yang dianggap sebagai pembersih darah, dan jus buah beri dikatakan merawat batuk dan sejuk. Beri akan dikumpulkan, dikeringkan dan dipelihara untuk musim sejuk supaya tidak ada kekurangan. Dengan penjajahan, blueberries mendapat populariti dan mula dipelihara secara pukal apabila industri pengetinan tumbuh. Hari ini, blueberries boleh didapati dalam bentuk segar (yang selalunya agak mahal di India), dalam tin, dikeringkan dan dikompleks.

Faedah Kesihatan Blueberries.
Walaupun mereka tidak begitu mudah untuk dimasukkan ke dalam diet anda setiap hari, kerana ketiadaan dalam senario India, tetapi mendapatkannya sekali-sekali dapat membuktikan untuk memberi manfaat kepada anda. Berikut ini menyenaraikan hartanah luar biasa yang menjadikannya superfood -

1. Sumber Super Antioksidan.
Blueberries adalah rumah antioksidan, terutamanya anthocyanin, yang memberikan warna biru dalamnya, serta membantu dalam mengeluarkan radikal bebas dari darah, dan oleh itu melindungi tubuh daripada mengembangkan pelbagai penyakit, termasuk kanser. Dikatakan bahawa blueberries mempunyai keupayaan antioksida tertinggi di kalangan semua buah-buahan dan sayur-sayuran yang biasa dimakan. Dan penggunaannya tetap tidak hanya membantu sistem kardiovaskular, tetapi juga melindungi terhadap penyakit neurodegenerative dan penyakit pencernaan.

2. Meningkatkan Kekebalan.
Satu kajian yang dilakukan oleh Oregon State University mendapati bahawa resveratrol dalam anggur merah dan pterostilbene dalam blueberries dapat membantu meningkatkan sistem imun manusia dengan meningkatkan aktiviti gen yang dipanggil manusia peptida antimikroba cathelicidin, atau gen CAMP, yang terlibat dalam fungsi imun. Gen CAMP adalah subjek kajian yang banyak, kerana ia telah ditunjukkan memainkan peranan utama dalam sistem kekebalan "bawaan", atau pertahanan pertama badan dan keupayaan untuk memerangi jangkitan bakteria. Tindak balas imun semula jadi amat penting kerana banyak antibiotik semakin hilang keberkesanannya. Selain itu, flavonoid yang terdapat di blueberries juga mempunyai ciri-ciri anti-radang dan boleh mengurangkan risiko penangkapan batuk dan sejuk.

3. Boleh Undo Kerosakan Diet Lemak Tinggi.
Menurut satu kertas yang diterbitkan dalam jurnal 'Public Library of Science (PLOS) One', makan blueberries liar boleh mengurangkan kesan buruk diet yang tinggi lemak. Blueberry liar atau bilberry lebih kecil daripada blueberries biasa dan lebih berasid.

Penyelidik di Universiti Eastern Finland mendapati bahawa blueberry liar telah menunjukkan kesan yang baik ke atas kedua-dua tekanan darah dan pemakanan-menghalang keradangan. Keradangan gred rendah dan tekanan darah tinggi sering dikaitkan dengan penyakit berkaitan obesiti.

"Bilberry merupakan sebahagian daripada diet Nordic dan mereka boleh digunakan dengan lebih baik di tempat lain di dunia," kata penyelidik.

4. Mengurangkan Risiko Penyakit Jantung.
Kerana blueberries sarat dengan antioksidan, mereka membantu mengekalkan tahap kolesterol. Kajian menunjukkan bahawa komponen ini membantu meningkatkan keseimbangan lemak darah dan mencegah penyumbatan arteri. Selain itu, bantuan flavonoid ini menurunkan tekanan darah, dengan itu mengurangkan risiko penyakit jantung. Oleh itu, mereka baik hati dan menggalakkan kesihatan jantung.

5. Meningkatkan Kesihatan Otak.
Kajian mendapati bahawa pengambilan ubat blueberries secara berkala membantu meningkatkan kesihatan otak. Komponen-komponen ajaib yang terdapat dalam blueberries berfungsi untuk meningkatkan memori, serta memperlambat risiko penyakit kognitif yang berkaitan dengan usia. Satu kajian mendapati bahawa lelaki yang memakan buah-buahan seperti blueberries bersama-sama dengan makanan lain yang kaya dengan flavonoid didapati 40 peratus kurang berkemungkinan untuk mengembangkan penyakit otak seperti Parkinson. Dan mereka yang makan buah beri sekurang-kurangnya sekali seminggu boleh mengurangkan risiko mereka mengembangkan penyakit dengan seperempat berbanding mereka yang tidak pernah memakannya. Blueberries juga membantu menurunkan risiko tekanan oksidatif dalam sel-sel saraf kita, dengan itu menjadikannya

Comments

Popular posts from this blog

Innalillahiwainnailaihirojiun In Arabic Font

The meaning of the word Lailahe -i-hirow is also found differently as the name Laila which means light and. Arabic islamic calligraphy islamic calligraphy allah islamic calligraphy muhammad islamic calligraphy bismillah islam calligraphy islamic arab ornament arabic muslim religion ramadan geometry decoration traditional shapes kareem mandala islamic art islamic pattern arabic calligraphy islamic design islamic ornament vector free download. Inna Lillahi Wa Inna Ilayhi Rajioun Arabic Calligraphy Arabic Calligraphy Calligraphy Arabic Pin di paud Kaligrafi Innalillahi Wainnailaihi Innalillahiwainnailaihirojiun. Innalillahiwainnailaihirojiun in arabic font . Arabic Vectors Photos And Psd Files Free Download - Source. We also provide delightful beautifully crafted icons for common actions and items. Yahan Kisi Billionare Ki Kamai Halal Ki Nahi Except No 1 SHAHID KHAN In This List And Only Reason He Lives Outside Pakistan. It means I will return with great honor He who is estab

Pamflet Open Recruitment Organisasi

Poster Open Recruitment Organisasi. Pamflet open recruitment bem fkip unsri hmm kali ini saya cuma nge share contoh design oprec yang beberapa waktu lalu telah saya buat karena beberapa minggu ini saya sering dimintai tolong untuk membuat design pamflet dan spanduk salah satunya pamflet or ini ditugaskan teman saya yang juga menjadi pengurus bem fkip. Open Recruitment Himpunan Mahasiswa Teknik Informatika Contoh pamflet kegiatan open recruitment cdr desain art. Pamflet open recruitment organisasi . Kirimkan Ini lewat Email BlogThis. Kami berharap postingan Contoh tema open recruitment organisas. Hanya saja para pemerhati atau penggemar bahasa indonesia agak risih. 1242019 Cara membuat pamflet calon ketua osis. Nah oleh karenanya kami sudah mencarikan koleksi terbaik seputar pamflet open recruitment osis yang bisa anda jadikan ide. Besar harapan kami kegiatan ini dapat berjalan dengan lancar tanpa ada kendala yang berarti sehingga kegiatan ini dapat berjalan sesuai dengan r

Maha Suci Allah Yang Telah Menciptakan Undangan

Semoga ridho Allah Subhanahu. Ya Allah perkenankanlah kami merangkaikan kasih sayang yang Kau ciptakan diantara kami untuk mengikuti Sunnah Rasul-Mu dalam rangka membentuk keluarga yang sakinah mawaddah warahmah. Pin Oleh Kedaigrafis Di Wedding Card Kartu Pernikahan Undangan Pernikahan Kartu Undangan Pernikahan Perkenankanlah kami mengundang BapakIbuSaudarai untuk menghadiri acara pernikahan kami. Maha suci allah yang telah menciptakan undangan . Doa Nabi Muhammad SAW saat pernikahan putrinya Fatimah Az Zahra dengan Ali bin Abi Thalib. Contoh Isi Kalimat Kata-Kata Undangan Pernikahan Islam. Maha suci Allah SWT yang telah Menciptakan makhluk-Nya berpasangan-pasangan Ya Allah perkenankanlah kami LILIK MALIAH Binti AlmBpk Koesno Ibu Marsinem Pilangbango Kartoharjo Madiun Dengan SIGIT PRASETYO Bin Bpk. BERIKUT SAMPLE KATA - KATA UNDANGAN ISI DARI KERANGKA UNDANGAN BERIKUT SAYA SHARE BUAT DATA PRIBADI SAYA TAPI JIKA ADA YANG BERMINAT JUGA MONGGO HEHE. Maha Suci Allah SWT Yang t