Skip to main content

7 Pewarna Rambut Semulajadi: Cara Warna Rambut Anda di Rumah



Gambaran keseluruhan.
Anda boleh pewarna rambut anda dalam pelbagai cara, daripada membuat ia dilakukan di salon, dari kotak di rumah, atau melalui semburan warna sementara. Pewarna rambut tradisional, bagaimanapun, boleh mengandungi bahan kimia yang berpotensi toksik dan merosakkan seperti ammonia atau parabens. Satu cara untuk mengelakkan bahan kimia ini adalah melalui pewarna rambut semulajadi, yang sering menggunakan bahan-bahan yang mungkin ada di rumah.

Cuba pewarna rambut semulajadi berikut jika anda sedang mencari cara alternatif untuk mewarnai rambut anda.

1. Jus Carrot.
Cuba jus lobak jika anda mahu memberikan rambut anda berwarna merah kemerahan. Bergantung pada warna rambut anda, warna gelap boleh bertahan selama beberapa minggu.

Untuk pewarna rambut anda dengan jus lobak merah:
-Mix jus wortel dengan minyak pembawa seperti kelapa atau minyak zaitun.
-Membuat campuran secara bebas ke rambut anda.
-Buang rambut anda di plastik, dan biarkan campuran set setidaknya satu jam.
-Rinse dengan cuka sari apel. Anda boleh mengulangi ini keesokan harinya jika warna tidak cukup kuat.

2. Jus bit.
Jika anda menginginkan warna merah yang lebih dalam dengan nada sejuk, pilih jus bit bukannya jus lobak merah.

Langkah-langkah untuk menggunakan jus bit sebagai pewarna rambut semula jadi adalah serupa dengan jus lobak merah:
-Mix jus bit dengan minyak pembawa.
-Membuat campuran secara bebas ke rambut anda, dan kemudian balut rambut anda.
-Masukkan campuran setidaknya sejam sebelum mencuci.

3. Henna.
Henna adalah pewarna berasaskan tumbuhan semulajadi yang secara tradisinya digunakan untuk membuat tatu sementara secara langsung pada kulit. Ia juga boleh digunakan untuk pewarna rambut merah anda.

Henna datang dalam bentuk serbuk dan mungkin merupakan pilihan warna pewarna semulajadi yang paling tahan lama. Warna boleh bertahan selagi empat hingga enam minggu.

Untuk menggunakan henna untuk pewarna rambut anda:
-Mix kira-kira 1/2 cawan inai dengan 1/4 cawan air.
-Sir campuran sehingga ia digabungkan sepenuhnya dan dirasakan seperti konsistensi kentang tumbuk, menambah lebih banyak air jika perlu.
-Lepaskan campuran dengan balutan plastik, dan biarkan ia duduk selama kira-kira 12 jam. (Anda mungkin perlu menambah lebih banyak air selepas 12 jam supaya ia boleh digunakan untuk rambut anda.)
-Buang rambut anda tanpa menyejukkannya.
-Melihat ikat kepala dan sapukan minyak seperti minyak kelapa sepanjang garis rambut anda. Ini adalah supaya henna tidak akan mengotorkan kulit anda.
- Letakkan campuran pes ke bahagian kecil rambut yang disisir, lembap sehingga semua rambut anda ditutupi.
-Buang rambut anda di plastik dan biarkan warna berkembang sekurang-kurangnya dua jam (dan sehingga enam) sebelum membasuhnya.

4. Jus lemon.
Jus lemon boleh membantu mengurangkan rambut pigmen anda perlahan-lahan, memancarkannya dari masa ke masa. Ia terbaik digunakan untuk mencapai sorotan sinar matahari secara semulajadi.

Tidak seperti kaedah lain yang diterangkan di sini, yang mencapai perubahan warna sementara, keputusan penggunaan jus lemon adalah kekal. Pigmen pada bahagian rambut yang anda gunakan jus lemon akan hilang. Anda boleh menghilangkan rambut ringan ini dengan memotongnya.

Untuk menggunakan jus lemon untuk mewarna rambut anda:
-Juskan jus lemon ke dalam botol semburan.
-Payakkan jus secara percuma ke rambut anda.
-Gunakan sikat untuk menyebarkan dan memisahkan jus secara merata melalui rambut anda
-Di luar di bawah matahari untuk hasil yang optimum.
-Lepaskan jus lemon selama sekurang-kurangnya sejam, dan kemudian basuh.

Anda boleh melakukan ini beberapa kali untuk mendapatkan kesan yang dikehendaki jika perlu. Ia berfungsi dengan perlahan, dan mungkin memerlukan beberapa sesi ulangi.

5. Kopi.
Satu cawan kopi yang diseduh boleh melakukan lebih daripada sekadar memberi anda rangsangan kafein. Ia juga boleh membantu pewarna rambut anda satu atau lebih gelap, dan mungkin juga menutup beberapa rambut kelabu.

Untuk mewarna rambut anda dengan kopi:
-Buat secawan kopi kopi panggang yang kuat.
-Mix kira-kira 1/2 cawan kopi dengan 2 sudu besar. alasan kopi dan 1 cawan perapi rambut dalam cuti.
-Muatkan campuran untuk membersihkan, rambut lembap.
-Masukkan campuran yang ditetapkan selama sekurang-kurangnya satu jam, dan mencuci keluar apabila anda selesai.
-Repeat jika perlu.

Kopi tidak akan memberikan perubahan drastik kepada rambut anda, dan ia tidak akan bertahan lama. Tetapi jika anda memerlukan rangsangan yang cepat dan berpatutan, itu adalah pilihan yang baik untuk dicuba.

6. Sage.
Jika anda mempunyai rambut coklat gelap atau hitam dan ingin menggelapkannya sedikit, bijak adalah pilihan yang baik. Ia boleh memperdalam warna rambut si rambut coklat, dan ia juga boleh membantu menutup rambut kelabu.

Untuk menggunakan bijak untuk pewarna rambut anda:
-Telepon antara 1/2 dan 1 cawan bijirin kering dalam satu liter air mendidih selama sekurang-kurangnya 30 minit. (Semakin lama anda membiarkannya curam, warna yang lebih gelap mungkin.)
-Let air sejuk dan ketegangan keluar bijak.
-Setelah anda mencuci dan tuala-keringkan rambut anda, tuangkan air bijak ke atas rambut anda selama mungkin.
-Membuat tint berkembang selama sekurang-kurangnya 15 minit sebelum membasuhnya.

7. Chamomile tea.
Mahu meringankan rambut anda? Teh Chamomile boleh membantu anda melakukan itu, dan amat berkesan untuk mereka yang sudah mempunyai rambut berambut perang.

Untuk menggunakan teh chamomile untuk meringankan rambut anda:
-Tidur 1/2 cawan bunga chamomile dalam air mendidih.
-Masukkan campuran itu selama setengah jam ke arah curam dan sejuk, dan kemudian ketatkan bunga-bunga itu.
-Setelah anda mencuci rambut anda, tuangkan teh yang diseduh melalui rambut lembap anda sekurang-kurangnya 10 kali.
-Tunggu selama 16 minit sebelum ini

Comments

Popular posts from this blog

Innalillahiwainnailaihirojiun In Arabic Font

The meaning of the word Lailahe -i-hirow is also found differently as the name Laila which means light and. Arabic islamic calligraphy islamic calligraphy allah islamic calligraphy muhammad islamic calligraphy bismillah islam calligraphy islamic arab ornament arabic muslim religion ramadan geometry decoration traditional shapes kareem mandala islamic art islamic pattern arabic calligraphy islamic design islamic ornament vector free download. Inna Lillahi Wa Inna Ilayhi Rajioun Arabic Calligraphy Arabic Calligraphy Calligraphy Arabic Pin di paud Kaligrafi Innalillahi Wainnailaihi Innalillahiwainnailaihirojiun. Innalillahiwainnailaihirojiun in arabic font . Arabic Vectors Photos And Psd Files Free Download - Source. We also provide delightful beautifully crafted icons for common actions and items. Yahan Kisi Billionare Ki Kamai Halal Ki Nahi Except No 1 SHAHID KHAN In This List And Only Reason He Lives Outside Pakistan. It means I will return with great honor He who is estab

Pamflet Open Recruitment Organisasi

Poster Open Recruitment Organisasi. Pamflet open recruitment bem fkip unsri hmm kali ini saya cuma nge share contoh design oprec yang beberapa waktu lalu telah saya buat karena beberapa minggu ini saya sering dimintai tolong untuk membuat design pamflet dan spanduk salah satunya pamflet or ini ditugaskan teman saya yang juga menjadi pengurus bem fkip. Open Recruitment Himpunan Mahasiswa Teknik Informatika Contoh pamflet kegiatan open recruitment cdr desain art. Pamflet open recruitment organisasi . Kirimkan Ini lewat Email BlogThis. Kami berharap postingan Contoh tema open recruitment organisas. Hanya saja para pemerhati atau penggemar bahasa indonesia agak risih. 1242019 Cara membuat pamflet calon ketua osis. Nah oleh karenanya kami sudah mencarikan koleksi terbaik seputar pamflet open recruitment osis yang bisa anda jadikan ide. Besar harapan kami kegiatan ini dapat berjalan dengan lancar tanpa ada kendala yang berarti sehingga kegiatan ini dapat berjalan sesuai dengan r

Maha Suci Allah Yang Telah Menciptakan Undangan

Semoga ridho Allah Subhanahu. Ya Allah perkenankanlah kami merangkaikan kasih sayang yang Kau ciptakan diantara kami untuk mengikuti Sunnah Rasul-Mu dalam rangka membentuk keluarga yang sakinah mawaddah warahmah. Pin Oleh Kedaigrafis Di Wedding Card Kartu Pernikahan Undangan Pernikahan Kartu Undangan Pernikahan Perkenankanlah kami mengundang BapakIbuSaudarai untuk menghadiri acara pernikahan kami. Maha suci allah yang telah menciptakan undangan . Doa Nabi Muhammad SAW saat pernikahan putrinya Fatimah Az Zahra dengan Ali bin Abi Thalib. Contoh Isi Kalimat Kata-Kata Undangan Pernikahan Islam. Maha suci Allah SWT yang telah Menciptakan makhluk-Nya berpasangan-pasangan Ya Allah perkenankanlah kami LILIK MALIAH Binti AlmBpk Koesno Ibu Marsinem Pilangbango Kartoharjo Madiun Dengan SIGIT PRASETYO Bin Bpk. BERIKUT SAMPLE KATA - KATA UNDANGAN ISI DARI KERANGKA UNDANGAN BERIKUT SAYA SHARE BUAT DATA PRIBADI SAYA TAPI JIKA ADA YANG BERMINAT JUGA MONGGO HEHE. Maha Suci Allah SWT Yang t